torsdag 1 oktober 2015

En studieresa till Japan

Nu är det nästan ett år sedan jag deltog på en resan till Japan tillsammans med några kollegor och vänner från utbildningen i papperskonservering, samt några av våra lärare. Den här resan var helt magisk! Det har tagit evigheter att smälta allt som hände där. Jag vill verkligen åka tillbaka till Japan vid något lämpligt tillfälle i framtiden. Jag upplever att trots de stora geografiska skillnaderna och skillnader i kulturyttringar, då främst seder och traditioner, så finns det ändå många likheter mellan japaner och nordbor. Respekten och vördnaden för naturen och medmänniskan, stillsamhet och lugn eftersträvas i hög grad i båda kulturer, organisering och renlighet en annan.... Jag blev både imponerad och tagen av detta land.

Vårt syfte med resan vad att studera japansk papperskonservering. Vi fick verkligen en genomgång. Här följer lite bilder!

Vi tittar ut över utsikten första dagen i Tokyo... vet inte om detta var 38:e våningen.
Jag har höjdskräck men man fick vänja sig.
Utsikten från hotellet. Tokyo är en imponerande stad... och väldigt grå.

Vi åkte tåg till Nagoya. Här är vår privata minibuss som vi åkte runt med upp i bergen
de följande dagarna.

Lampor av papper är så spännande för en äkta papperskonservator!

Ett klassiskt japanskt skrivarrum.
Mycket vackert och avskalat. Fast utställning på Nagoya castle.

Och vad fick vi sen göra? Jo, vi åkte buss i bergen.
Här stannade vi till hos en av Japans mest kända handpappersmakare som visa oss sin verkstad och demonstrerade hur hans papperstillverkning går till. Hans lilla handpappersbruk som han ärvt av sin mästare var ett av några utvalda bruk som skulle bli ett av UNESCO:s världskulturarv. På bilden syns Jag, Liv, Jenna och Lotta som läste papperskonservering 2011-2014, och Mr Masuda, som var vår guide och sakkunnige under resan.

Vattnet i rännan är helt rent. Här sköljs kozofibrena noga och små svarta rester efter bark plockas bort.

Papper i dörrarna istället för glas....
Man har en helt annan respekt för papper här. Man är så försiktig och skadar inte materialet.

Regnigt bergslandskap...

Japp. Och sen kom vi fram till en liten björnrik by i bergen där en familj odlade kozoplantor.
Vi fick vara med och skörda!

Långt nere vid roten ska plantan tas.
Rötterna skjuter nya skott från ett nytt ställe på moderroten när det blir vår.

Efter en lång och krävande beredning av plantorna tillverkas pappret.

Den här måltiden var den mest galna jag ätit. Skålarna vällde över!
Vi bodde i en traditionell ryokan över natten, och eftersom det fanns gott om björn i trakten, fick vi smaka björnkött.

På väg ner mot Kyoto stannade vi till vid den här underbara lilla byn som är ett av UNESCOS världskulturarv.

Några små hus (traditionella, med silkesmaskodlingar på översta våningarna), inbäddade bland dessa djupa dalar.

Naturen, växterna, lugnet....

Sen for vi till Kyoto!

Vi lämnade vår bekväma lilla minibuss för tunnelbana och taxi

Och pappersbutiker! Aaaaaaagh!

P.A.P.P.E.R.S.B.U.T.I.K.E.R!!!!!!!!!!

Vi besökte en privat konserveringateljé i anslutning till Kyoto museum, där man hanterade det mest vädefulla japanska papperskulturarvet. Böcker och målningar efter japanska kejsare.... gud vet allt. Men efter bara två dagar åkte vi tillbaka till Tokyo och besökte Tokyo National Museum.

Vården av kulturarvet är viktigt här. Det kunde man absolut notera eftersom Nationalmuseet hade en stor och fast utställning om konservering!!!!! De visade en film som berättade om hur de konserverade föremål av olika slag, och de visade redskap och material som används för konservering i montrar.

De har också en del speciella omständigheter som inte vi är vana vid. Till exempel måste deras magasin ta hänsyn till att det uppstår jordbävningar med jämna mellanrum. Tänk alla de känsliga uråldriga tekopparna i keramik om de ramlar i golvet! Säkerheten i magasinen är därför lite extra speciell och de lade även stor vikt vid specialtillverkade stötdämpande lådor för föremål.

Alla lådor och boxar till föremålen tillverkas för hand av en boxmakerska med !!!eget bokbinderi!!! på museet.

Sista dagen hade vi tid för lite annat och vi åt också en middag på kvällen ihop med
vår guide Mr Masuda innan vi reste hem igen.