fredag 16 oktober 2015

Om gamla skolor

Skörstorps församling utanför Falköping använder idag
 det gamla skolhuset som församlingshem. De har omsorgsfullt
 renoverat nedervåningen med hall och skolsal. Foto: Fanny Stenback
 
Jag blev så bestört igår när jag såg på nyheter Sörmland i SVT så jag var bara tvungen att skriva ett inlägg här på bloggen. I Katrineholm vill politikerna försöka riva en jättefin gammal skolbyggnad från 1800-talet. Det är inte klokt! Är det någonting som får mig att reagera så är det rivningshot och allmän "skändning" av gamla skolor. Just skolan är, vad jag anser, det finaste kulturarvet som Sverige har! Dels kommer jag från en familj som alltid hållit skola och utbildning högt, sen är jag dessutom i mitt yrke som kulturvårdare särskilt intresserad och inriktad på just boken, bokhistoria, lärdomshistoria och skolhistoria. Sverige har under sina ca 1000 år som stat varit ett jättefattigt land i ca 800 av dessa åren. Endast en liten stund här på slutet i historien har vi haft välstånd.... Sverige var först i världen med att införa obligatorisk folkskola (1842), och tack vare detta fick varje litet fattigt bondebarn på landsbygden möjlighet att lära sig läsa, skriva och räkna. Detta har bidragit till att skapa en självständig befolkning som också i hög utsträckning kunnat bidra till samhällsutvecklingen och alltså hjälp till att i rekordfart bygga upp ett framgångsrikt, demokratiskt välfärdssamhälle. Det här är Sveriges kulturarv, och det borde skyddas!

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sormland/hundratals-vill-radda-djulo-skola-fran-rivning

Jag har rest runt så mycket på landet i mitt jobb med kyrkoinventeringar. Ofta, i riktigt små socknar, bildar kyrkan, folkskolan och prästbostaden ett sammanhållet litet kulturcentra. Här levde man förr i de gamla bondesamhällena. Kyrkan och skolan var i bruk alla dagar på året och barnen gick också i söndagsskola. När jag passerar de här platserna försöker jag föreställa mig alla små barn som sprungit här med sina väskor och böcker, hur de suttit i de kalla skolsalarna och kämpat. Hur lärarna, som ofta bodde i lägenheter ovanpå skolsalarna, levde i sin ensamhet. Jag tycker det är fascinerande historia. Faktum är att det finns väldigt många av de här platserna som tyvärr står och förfaller. Vanligt är att församlingar i kyrkan köpt skolor och använder som församlingshem/bygdegård, men då många församlingar på landsbygden idag har en ganska skral ekonomi är det många också som tvingas sälja de gamla skolhusen... På vissa håll, och det är ganska vanligt, står både socknens skola och kyrkan och totalt förfaller.... det finns ingen som använder byggnaderna mer än kanske en, två gånger om året och det är mycket sorgligt, nu i skolbristens tid, att man väljer att riva! Tänk vad man skulle vinna på att renovera husen, man skulle få både en byggnad att använda och ett kulturarv att vara stolt över!
 
Bilden ovan är från hallen i den gamla skolbyggnaden som delvis renoverats av Skörstorps församling utanför Falköping. På övervåningen är de gamla skolsalarna med inventarier fortfarande kvar.
Det man läste. Läsebokför folkskolan, Nu ska vi läsa,Kristendom 1,
Natur och arbetsliv....Foto: Fanny Stenback
 
En gammal skolsal där kartor och skolplanscher fortfarande hänger på väggarna.
Foto: Fanny Stenback
Svarta tavlan. Foto: Fanny Stenback

 
Gamla skolbänkar står upptravade i vänta på... Foto. Fanny Stenback
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar