onsdag 10 augusti 2016

Loose and simple bindings

Loose and simple.
Foto: Fanny Stenback




Bindings.
Foto: Fanny Stenback
 I förra veckan var jag på sommarkurs i bokbinderi på min gamla skola i Leksand, Dalarna. Kursen, Loose and simple bindings 1, hölls av bokbindare och papperskonservator från Milano Christina Balbiano d´Aramengo. Christina har en egen studio och driver också Proffesione Libro i Milano. Många av modellerna hon undervisar är framtagna och skapade av den uppmärksammade bokbindaren och papperskonservatorn Hedi Kyle som arbetat länge som bokbindare och bokkonservator på arkiv i USA. 

Last week I had the opportunity to join this course called Loose and simple bindings 1 with bookbinder and conservator från Milan Christina Balbiano dÁramengo who is part of the company Proffessione Libro also in Milan. The course was held in the classrooms of my old school where I went during bookbindingeducation in Leksand, Sweden. Some of the structures that Christina teaches are invented by master bookbinder and paper conservator Hedi Kyle. They are extremely clever and beautiful as they need no glue, paste, treads or what so ever. Perfect structures to work with if you are a conservator in whatever field I would say.

Instructions day 1 and 2. Foto: Fanny Stenback

Christinas kurser kan jag varmt rekommendera. När jag går en kurs vill jag att det ska vara intensivt och mycket att göra. Jag vill lära mig allt, allt, allt och det får man göra med henne. Det är superkul!

I can recommend to go to Christinas classes. The are intense and you will learn a lot, as it should be, and theres a lot of fun too!

Christina shows us the crownbook structure by Hedi Kyle.
Foto: Fanny Stenback

Fantastic crownbook. Foto: Fanny Stenback
Model by Hedi Kyle. Starts with folding a concertina.
Foto: Fanny Stenback



Många av dessa modeller är speciella då man inte använder varken lim eller häfttråd. Man utgår från en dragspelsvikning, en "concertina". De är ganska svåra att vika helt perfekt. Om man inte viker noggrannt blir boken sned och kanske till och med helt ofunktionell.

Att gå från ett plant pappersark....just a piece of paper...
Foto: Fanny Stenback
...till något så snyggt och prydligt endast med hjälp av "folding".
Inget lim eller tråd. ...into something so nice and practical with just folding, no glue or treads.
Foto: Fanny Stenback

Arbetsplatsen med alla verktyg. Workingspace with tools.
Foto: Fanny Stenback
De verktyg man behöver och som jag använder mest är skärmatta, linjaler i fem olika längder: 1 m, 50 cm, 30 cm, 15 cm och 10 cm. Falsben i teflon och ett vasst falsben i koben. Blyertspenna, vass syl, skalpell och en vinkel i metall för att få concertinan så rak som möjligt. Några tyngder "loppor" är också bra att ha. 

What I use is a bigsize cuttingmat, rulars: 1 meter, 50, 30, 15 and 10 centimeters, teflon-and bonefolders, pen, skalpell, awl, and a metalsqure just to fold the concertinas straight and perfect.

Christina shows us the "fishbone structure" by Hedi Kyle.
Foto: Fanny Stenback
Här försöker jag mig på "fishbone" själv för första gången. I´m trying it myself my first time.
Foto: Fanny Stenback
Otroligt vacker i sin enkelhet. Simple and beautiful.
Foto: Fanny Stenback






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar