söndag 16 oktober 2016

Artikel om bokinventeringen i Skara stift

För den som har möjlighet att läsa Kyrkans Tidning kan jag tipsa om en liten artikel (16/10 2016) om de fynd från reformationen som jag gjort i kyrkor i Skara stift när jag gjorde den stora bokinventeringen där. Artikeln heter "Musikhandskrifter från reformationen funna i kyrkor". Det är ett antal tidiga kyrkohandböcker från reformationen omkring år 1548 som innehåller tidigare okända handskrivna noter och musikstycken. Musikforskare professor Mattias Lundberg vid Uppsala universitet har nyligen åkt runt och studerat det material som jag funnit och har kunnat dra en del slutsatser om det redan som han beskriver närmare i artikeln. Jag är så otroligt glad för allt detta som min inventering har mynnat ut i och nu håller jag på med en likadan inventering i Strängnäs stift och jag har redan funnit några riktigt fina dokument så det finns absolut mer för forskningen att ta reda på om svensk musik.

Handbok tryckt 1548 med liten sångbok. Foto: Fanny Stenback


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar