tisdag 6 maj 2014

Lite kuriosa

När man läste böcker på medeltiden och tyckte något i texten var viktigt, då markerade man ibland det med att måla små händer i marginalerna som pekar in mellan textraderna. Ibland hade händerna jättelånga pekfingrar, ibland pekar fler än ett finger på texten. Dessa små händer och pekfingrar fångar alltid mitt intresse när jag bläddrar i riktigt gamla böcker. Vilken källa för forskning. Här får man ju serverat precis det som bokens ägare läste och tog till sig, och som han senare kanske spred vidare i undervisning och predikningar. Dessutom är ju bilderna lite komiska och väcker glädje när man ser dem. Jag kanske ska börja med sådana här pekfingrar i mina böcker när jag pluggar?


Foto: Fanny Stenback

 
Foto: Fanny Stenback


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar