tisdag 31 januari 2017

En märklig kyrka


 Stort fönster i Floda kyrka Foto: Fanny Stenback

En kyrka som jag besökte igår förtjänar lite extra uppmärksamhet. Floda kyrka i Flodafors utanför Katrineholm visade sig vara minst sagt imponerande. Jag hade tidigare fått höra att kyrkan var ovanlig och märklig. Och det var den. På flera kilometers håll syntes det höga tornet som en gigantisk, vass spjutspets mitt ute i åkerlandskapet. Långt ute på landet, i ingenting, ligger alltså denna nygotiska byggnad med anor från 1100-talet. Bygden är så avfolkad att knappt ens de stora herrgårdsgodsen i omgivningarna längre är bebodda. Men inne i kyrkan var det en stämning som ändå vittnade om hur otroligt brukad och använd den här kyrkan en gång i tiden har varit. Jag kunde nästan se prästen stå i predikstolen, och om man ansträngde sig kunde man nästan höra sorlet av alla människor i kyrkbänkarna...

 Nygotiska Floda kyrka med anor från 1100-talet Fotot: Fanny Stenback

Interiör. Foto: Fanny Stenback

 Vy från knäktbalustraden längst bak i kyrkan. Foto: Fanny Stenback

Kyrkan räknas till en av landets största landsortskyrkor (vad som nu är kriteriet för detta?), och tävlar då i samma grupp som kyrkorna i bland annat Järvsö, Habo, Leksand och några fler riktigt stora landsortskyrkor som jag har varit i där ibland Öja och Nya Eriksberg. 

På 1600-talet genomfördes stora renoveringar i kyrkan. Byggnaden fick en ny sakristia och två skepp. Ett stort gravkor byggdes till fältmarskalken Lars Kagg, Kaggska gravkoret. När jag klev in i detta kor så funderade jag en kort stund på om jag fortfarande var i Sverige. Trots att jag aldrig har varit i ett så stort och praktfullt kor förut så tyckte jag att det kändes bekant på något sätt. Jag drog mig till minnes Erik Dalberghs egenritade, italienskinspirerade, gravkor i Turinge kyrka som jag tidigare skrivit om, och ja, troligtvis enligt wikipedia så är det faktiskt Erik Dalbergh som har ritat Floda kyrkas mäktiga gravkor.
 
 Kaggska gravkoret Foto: Fanny Stenback

Många av de äldre medeltida kalkmålningarna som är gjorda av Albertus Pictor är mycket välbevarade. Dessa ska aldrig ha varit överkalkade. Det kan hänga ihop med det förfall som kyrkan utsattes för under 1800-talet innan den renoverades upp i nygotisk stil. Ur ett bokhistoriskt perspektiv kan jag också bidra med något. Floda kyrka äger en Amerikabibel. Det ser jag som ett tecken på en historisk avfolkning av bygden på sent 1800-tal. Utvandrare. Dåliga tider i jordbruket och brist på mat ledde till avfolkningen i Sverige.

 Välbevarade takmålningar. Foto: Fanny Stenback

 Kyrkans äldsta väggmålningar. Foto: Fanny Stenback

Amerikabiblar är biblar på svenska som är tryckta i Chicago under sent 1800-tal. Egentligen vet jag inte så mycket om dem mer än att de verkar ha getts som gåvor till hemförsamlingar av utvandrare. Det som jag kunnat notera i Skaraprojektet var att vissa områden hade fler antal av Amerikabiblar i sina kyrkor, däribland Boråstrakten och Törebodatrakten. De som är kunniga på Sveriges befolknings emigration och orsakerna till denna kanske kan berätta för mig om just Katrineholm, Töreboda och Borås var områden särskilt utsatta för utvandring och avfolkning. I Strängnäs stift har jag än så länge bara funnit en enda Amerikabibel, och det är den i Floda kyrka. 

Amerikabibel. Floda kyrka. Foto: Fanny Stenback

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar