måndag 23 januari 2017

Nytt år, nya kyrkor, ny lokal, nya uppdrag

 Stora Malm kyrka Foto: Fanny Stenback

Det nya året startar jag upp med att inventera i Katrineholm i tre dagar. Jag har en praktikant med mig, Sara, som är student på konservatorprogrammet vid Göteborgs universitet. I dag var det verkligen till stor hjälp att vara två stycken ute på fältet. I Stora Malms kyrka fanns det här fantastiska bokskåpet! Det tog några timmar att gå igenom allt material, för det fanns många spännande böcker att titta på och prata om här. Ibland är det skönt att ha med sig någon mer som man kan bolla lite idéer och tankar med. 

 Originellt bokskåp inbyggt i ett valv ovanpå textilförvaringen Foto: Fanny Stenback
 Sara plockar ner böckerna Foto: Fanny Stenback

Vi hittade bland annat 6 stycken stora folianter med vetenskap och teologi på latin från tidigt 1600-tal, flera av dem Nurnbergtryck, bundna som renässansband med tjocka träpärmar, mässingsspännen och blindförgyllt skinn. Små svenska psalmböcker från år 1645 (observera: detta är tidigt), svenska mässböcker från tidigt 1600-tal, och den svenska bokens bok: en Gustav Vasa bibel. Visserligen ett exemplar av GVB med en ganska extremt tragikomisk historia bakom sig vilket ledde till att vi hade svårt att hålla oss för skratt... dock kommer den att bli ett bra varnande exempel. Se gärna bilderna jag lade upp på instagram: scriptum_konservering

 Lerbo kyrka Foto: Fanny Stenback

Ibland måste man bara få testa på... att få ringa i en kyrkklocka som man trampar i gång! Härligt att känna schvunget och höra det första klangen i klockan. I Lerbo kyrka finns en klocka som är från 1500-talet. Varför Gustav Vasa inte tog den vet man inte. Kanske man hade råd att betala i pengar istället för med klockmetallen, eller så är den gjuten lite senare. Men det är ändå rätt så fantastiskt att den finns kvar.

 Jag trampar igång en kyrkklocka i Lerbo Foto: Sara Karlsson


Klocka från 1500-talet Foto: Fanny Stenback

NYHET för i år är att jag har fixat en ny, bra arbetslokal och kontor åt min verksamhet här i Strängnäs! Nya besöksadressen är: SCRIPTUM papperskonservator Fanny Stenback, Westmans väg 5, 64551 Strängnäs. Ny lokal kommer att innebära att jag kan ta fler praktiska uppdrag inom bokbinderi och konservering eftersom jag nu har bra arbetsyta och lokaler för ändamålet. Förhoppningsvis kommer jag också igång med viss kursverksamhet framöver. Vid besök kan det vara bra att tidsboka i förväg då jag är där lite till och från. 

GOD FORTSÄTTNING
/Fanny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar