söndag 12 mars 2023

Domkyrkobiblioteket i Strängnäs domkyrka - ett riksintresse

 Det här känns ändå kul, att börja skriva och få dela med mig igen! 

 


Saken är den, att kyrkornas böcker och kulturarv är MITT forskningsområde. Jag är utbildad vid Göteborgs Universitet och har arbetat med det här sedan 2014, skrivit min kandidatuppsats i ämnet, ägnat hela min masterutbildning åt det, och kommer att skriva min doktorsavhandling även den på ämnet kyrkornas böcker. 

Jag är originalet och den andra är en kopia som profiterar och tar åt sig äran på min bekostnad. (han påstår att han är "handplockad" och det stämmer så till vida att det är en form av svågertillsättning han fått). 

För det första tog det mig 4 år att utveckla företagets idé när jag pluggade i Leksand. I Leksand, i anslutning till folkhögskolan, bedriver de en 3-årig YH-utbildning i "Kreativt entreprenörskap", som jag tog vissa delar av. Sen har jag studerat mig till den akademiska kunskapen och metoderna jag använder, på universitetet. Det tog ytterligare 5 år!!! Mitt koncept är inte gratis, har aldrig varit, och kommer aldrig att bli det heller.

Jag är djupt besviken på hur det här har hanterats, och jag har varit deprimerad i flera år på grund av detta. Dessutom är SCRIPTUM ett företag som erbjuder dessa tjänster (som vilar på vetenskaplig metod och som jag lärt mig från mitt universitet) och har den här inriktningen som en egen affärsidé. Den kan man inte bara gå ut och sno hur som helst. Det är ett stort dubbelfel som gjorts här. Taskigt och ohederligt.

Nu till dagens inlägg. 

 

Jag är verkligen glad över att få presentera en färsk rapport som jag har skrivit om konservering av Strängnäs domkyrkobibliotek. Jag arbetade i biblioteket tillsammans med min kollega Linda, som också är utbildad bokkonservator, mellan åren 2018-2019, och inventerade konserveringsbehov på böcker och i miljön. Jag älskar verkligen det här biblioteket! Det är en nationalskatt och ett riksintresse, och jag är så stolt att duktiga Elin Andersson nu är bibliotekarie här och tar hand om samlingen så fint. 

Rapporten kan man få ta del av om man är intresserad av bokkonservering i kyrkomiljö med ett vetenskapligt syfte. Då får man höra av sig till mig. 


 En annan rolig grej jag är inblandad i nu är att Strängnäs Stiftshistoriska sällskap håller på att ge ut en faksimil av Strängnäs Missale! Det kommer att bli ett praktverk, och en riktig grafisk formgivare är inblandad dessutom. Vi beslutade att boken absolut inte får bli för "historie-gubbig" som faksimiler - särskilt kyrkliga faksimiler -normalt tenderar att bli. Den här boken måste väcka nyfikenhet även hos andra målgrupper, inte minst hos unga människor, eftersom det är en så fantastisk bok vi har att göra med här! Jag kommer att skriva ett kapitel som berör konservering i relation till missalet och dess omgivande miljö. 

Den fina boklådan har min ex-make bokbindare Emil Stenback tillverkat åt Missalet att förvaras i. 






 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar